הכן רכבך לחורף – כמה זה עולה?

הכן רכבך לחורף - כמה זה עולה?

הכן רכבך לחורף - כמה זה עולה?לפי נתוני המרכז הלאומי למחקר ולמידע של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מדי שנה במהלך תקופת החורף בישראל מתרחשות כ- 34,000 תאונות דרכים בהן יש נפגעים. עם זאת, לפי הערכות המומחים, חלק ניכר מהתאונות אינן מדווחות ולפיכך הנתון לא מייצג נאמנה את כמות התאונות המתרחשות בפועל. נראה כי עשרות אלפי תאונות דרכים נוספות,  ללא נפגעים, מתרחשות מדי חורף מבלי שהרשויות מודעות לכך.

חלק ניכר מהתאונות שמתרחשות מדי שנה ניתן היה למנוע על ידי הכנת הרכבים לחורף. במאמר שלפניכם תמצאו פירוט אודות מספר בדיקות שעליכם לבצע ברכבכם, במידה ואתם לא מעוניינים להצטרף לסטטיסטיקה בחורף הקרוב.

יש לציין כי כמו בכל שנה, משרד התחבורה יוצא במבצע: הכן רכבך לחורף – מבצע שבא לעודד בדיקה מקיפה של הרכב כהכנה לעונת החורף. במסגרת המבצע נערכים בדיקות תקינות הבלמים, האורות, הצמיגים, המגבים, ההגה ועוד. מחיר הבדיקה הינו סמלי: לעיתים הוא חינם ולעיתים עולה רק 30 ₪ ולא מצריך לקחת הלוואות. זו בדיקה שיכולה להציל חיים אז לא כדאי להתלבט אם לבצע או לא.

מתחילים עם בדיקת צמיגים

בדיקת איכות הצמיגים ברכבאחת מבדיקות ההכנה החשובות לקראת החורף היא בדיקת צמיגי הרכב. בבדיקה יש לבחון את האלמנטים הבאים:

  • יובש של הצמיגים – בבדיקת היובש הבוחן יבדוק האם קיימת שחיקה לא אחידה, האם קיימים קרעים, פיצוצים או סדקים והאם הדופן והסולייה יבשים.
  •  עומק החריצים – החריצים שבצמיגים נועדו לשמור על יציבות הרכב בתנאי שטח רטובים. במידה ועומק החריצים נמוך משני מילימטרים, יש להחליף את הצמיג.
  •  גודל הצמיגים – גודל הצמיגים חייב להתאים לגודל המופיע ברישיון הרכב, לפי הוראות היצרן ו/או הוראות משרד התחבורה.
  • ייעוד הצמיגים בהתאם לסוג הרכב – רכב קל מסחרי, רכב מסחרי, רכב פרטי וכו'.
  •  קוד משקל זהה – חשוב לוודא במהלך הבדיקה כי לכל הצמיגים קוד משקל זהה.
  • אלמנטים נוספים – עוד נבחנים בבדיקה גיל הצמיג, שסתומים מסוכנים ויבשים, גודל אחיד של הצמיגים ועוד.

אם תגלו כי אחד הצמיגים, או כולם, לא תקין – תצטרכו להחליף אותו במיידי! מחיר של צמיג חדש תלוי בקוטרו ובאיכות שלו (מיוצר ע"י מותג או חברה סינית). להלן מחירים לדוגמה באדיבות אתר D:

  •  צמיג לרכב קטן 14 אינצ' –  מותג: 250-450 ₪, סיני – 180-350 ₪.
  • צמיג לרכב משפחתי  15 אינצ' –  מותג: 350-600 ₪, סיני – 240-400 ₪.
  • צמיג לרכב משפחתי 16 אינצ' –  מותג: 400-800 ₪, סיני – 280-450 ₪.
  •  צמיג לרכב מנהלים 17 אינצ' –  מותג: 500-1000 ₪, סיני – 350-750 ₪.

מערכת הבלמים

לא פחות חשובה מבדיקת הצמיגים היא בדיקת מערכת הבלמים, כיוון שדי בשנייה אחת של תנועה מיותרת בשביל לגרום לתאונה, במיוחד בעונת החורף בה הכבישים חלקים. בדיקה של מערכת הבלמים מתייחסת למידת החופשיות של הדוושה, נזילות אפשריות במערכת הבלימה, תקינות בלם העזר ובלם השירות, רמת היעילות של הבלימה ועוד. במידה ומדובר ברכב שמצויד במעצורי אוויר, יש לבדוק האם ישנן נזילות אוויר במערכת וכן את תקינות זמזם האזהרה, נורית האזהרה ומדי הלחץ.

  • מחיר החלפת בלמי דיסק לרכב פרטי: 130-250 ₪ (המחיר על עבודה בלבד, ולא כולל חלקים)
  •  מחיר החלפת בלמי תוף לרכב פרטי: 250-350 ₪ (המחיר על עבודה בלבד, ולא כולל חלקים)

מערכת האורות

בדיקה מקיפה ויסודית של אורות הרכב תורמת למידת הניראות שלכם בכביש. בבדיקת האורות נבחנים האורות הראשיים, עוצמתם, שלמותם ותקינותם, תדירות, תקינות ועוצמת פנסי האיתות, תקינות אורות החנייה ושאר האורות ברכב; אור רוורס, אור בלם, אורות שלטי זיהוי ועוד.

  •  פנס פשוט לרכב יעלה באזור 200-500 ₪
  • פנס יוקרתי לרכב : 700-1500 ₪

בדיקות נוספות

מעבר לכל זה, במסגרת בדיקות המכונאות והחשמל יש לבדוק את תקינות מפשיר האדים (במידה וקיים), תקינות הצופר, תקינות מתזי מגבי השמשות וכמובן שגם את תקינות מגבי השמשות עצמם (החלפת ה"וישרים"  תעלה באזור 50-100 ₪  לפשוטים ו 150-350 ש"ח למקוריים) בדיקה זו כוללת שני חלקים – בדיקת שלמות להב המגב ובדיקת תקינות פעולת המגבים.

חשוב לבצע את הבדיקות במוסך מורשה או גורם מורשה מטעם משרד התחבורה, כי בסיום הטיפול תקבלו תעודת תקינות שתחסוך לכם בדיקת פתע בכביש של מוכנות הרכב לעונת החורף. אלו בדיקות מאד קפדניות.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן