הערכת שווי עסק על ידי רואה חשבון

רואת חשבון

אתם מתלבטים אם לרכוש עסק כלשהו או להכנס כשותפים בעסק קיים? כדאי לכם להתיעץ עם רואה חשבון

חלק משרותיהם של רואי חשבון אינו ייחודי להם. למעשה, השרות היחיד שהוא ייחודי לרואה חשבון הוא ראיית חשבון – ביקורת דו"ח חברה או יחיד להגשה לרשויות המס. מעבר לכך קיים סל שרותים שלם שכאמור אינם ייחודיים לרואי חשבון, אבל מומחיותם ומיומנותם בעיסוק בנושאים כלכליים ופיננסים הופכים אותם ליועצים מצוינים בתחומים אלה.

אחד התחומים בהם כדאי להתייעץ עם רואה חשבון הוא הערכת שווי של חברה או עסק, אם בהקמתם או בכניסה כשותפים.

  • במידה ואתם מתכוונים להקים עסק חדש זו חובה של ממש להתיעץ עם רואה חשבון. יש לכך כמה סיבות:

  1. אם לא הייתם קודם לכן בעלים של עסק – חברה או שותפות או כל מסגרת עסקית אחרת – עליכם לדעת מהם הכללים החוקיים בהם אתם צריכים לעמוד. קיימת משמעות כלכלית לפתיחת חברה שהיא שונה מתפקוד כעצמאי, רישום שותפות או מסגרות אחרות. כדי להבין מהן החובות שלכם – ומהן הזכויות שלכם – בפני רשויות המס, התיעצו קודם לפתיחת העסק עם רואה חשבון.
  2. האם כדאי לכם בכלל להכנס לתחום אליו חשבתם להכנס? רואה חשבון יכול לקחת נתונים שונים שתתנו לו או שיאסוף בעצמו ויחד עם נסיונו בניהול תיקי חברות הוא יוכל לומר לכם מהם סיכויי העסק שלכם להצליח. במקרה הזה רואה החשבון ישמש כיועץ עסקי, למרות שהוא ייתן לכם גם את הרקע התקנוני והתחיקתי להקמתו של העסק.
  3. כל נושא התמחיר הוא משהו שרואה חשבון יכול לייעץ בו: כיום מכניסים לתמחיר לא רק את ההוצאות הישירות לרכישת חומרי גלם, שעות עבודה של שכירים והוצאות דומות. בשיטות ניהול מודרניות יש לקחת בחשבון בלאי ושחיקה ועוד גורמים רבים שעל רואה החשבון שמייצר את התמחיר לקחת בחשבון. בסיכום כל אלה יוכל רואה החשבון לומר לכם אם כניסה לתחום והשקעה בפתיחת עסק הם אכן רעיון טוב.

 

  • במידה ואתם מעוניינים לקנות או להכנס כשותפים בעסק קיים, כיצד יכול רואה חשבון לסייע לכם?

באופן טבעי, רואה חשבון יכול להסתכל על המאזנים והדו"חות של העסק ולבחון אותם בעיניים מקצועיות. הכוונה היא לבדוק מהו המצב של העסק – כיצד נראה תזרים המזומנים שלו, מהו צפי התשלומים שמגיעים לעסק וההוצאות וכד'. בנוסף, רואה החשבון יכול להעריך איפה נמצאים המוקשים בעסק המדובר ומה הן החולשות שלו. האם החולשות האלה נובעות ממצב השוק (תפקודו של העסק יחסית לעסקים אחרים בתחום) או מהאופן שבו הוא מנוהל.  רואה החשבון יוכל לזהות מי הם הלקוחות הטובים של העסק ואותו רואה חשבון גם יוכל לזהות את הלקוחות הגרועים של החברה, שעליהם כדאי אולי לוותר. בסופו של דבר יתמחר רואה החשבון את העסק לפי שוויו כפי שהוא מסתבר מהמאזנים השונים ומטיב הלקוחות והספקים שלו ויתן בידכם קלף מיקוח למשא ומתן או יגלה לכם שראוי לחטוף את ההזדמנות או שהיא לא ממש הזדמנות.

לסיכום:

רואה חשבון יכול לייעץ לכם אם להעריך את שוויה של חברה או תחום כלשהו, לפני שאתם נכנסים כשותפים או מקימים חברה בתחום. כדאי לכן להתיעץ עם רואה חשבון לפני מהלכים מסוג זה.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן