כמה עולה אתרוג מהודר?

אתרוג הוא אחד מחמשת מיני ההדרים המקוריים בטבע והביקוש עבורו עולה בעיקר לקראת חג הסוכות. במאמר הבא נסביר כמה עולה אתרוג מהודר ונבין את תפקידו בתוך ארבעת המינים

אתרוג הוא מין של עץ ירוק-עד – צמח המחליף את עליו בהדרגה כל השנה. זהו סוג של פרי הדר ומקורו בדרום-מזרח אסיה, כאשר בין היתר הוא נחשב אחד מחמשת מיני ההדרים המקוריים בטבע. עץ האתרוג קטן בגודלו והוא אינו קשה במיוחד. לענפי העץ יש קוצים ארוכים וקשים והעלים שלו הם אזמליים באורך של בערך 15 סנטימטר עם שפה משוננת. באתרוג קיימים שלושה זנים מתועדים הנקראים קלבריה, קורפו וידו של בודהה.

גידול האתרוג דורש מומחיות והשקעה והמגדלים נאבקים קשות במחלות ומזיקים. העץ מחייב טיפול פרטני בכל פרי וכדי להגן עליו הוא נקשר היטב, יחד עם ריפוד של צמר גפן בנקודות החיכוך. כך ניתן למנוע הגעת מזיקים אל הפרי שצפויים לפגוע בו ובמראהו. ישראל נחשבת מרכז עולמי לגידול אתרוגים אך מחיריהם עדיין גבוהים ביחס לפירות הדר אחרים. בנוסף, יש להביא בחשבון את הביקוש לאתרוג שעולה לקראת חג הסוכות. אתרוג הוא מרכיב משמעותי בארבעת המינים וכל שומרי המצוות משתמשים בו כדי לקיים את מצוות נטילת לולב. השימוש באתרוג נפוץ גם במסגרת החיבור למסורת היהודית וקישוט הסוכה.

פרמטרים המשפיעים על המחיר

אלו הגורמים העיקריים הקובעים כמה עולה אתרוג:

א. רמת הידור – יש סוגים שונים של אתרוגים. אתרוג הנמכר בתוך סט כשר יהיה זול בהשוואה לאתרוג הנכלל בסט מהודר או סט מהדרין. מעבר לכך, קיימת הגדרה מיוחדת עבור אתרוג "יהלום" מהודר במיוחד.

ב. אופן המכירה – קיימים פערי מחירים משמעותיים יחסית בין אתרוג הנרכש דרך סוכן, בשווקים, באינטרנט או ברכישה מרוכזת. יש יתרונות וחסרונות אחרים לכל אופציית מכירה ולכן כדאי לקבל החלטה לפי מערכת שיקולים רחבה.

ג. תקופה – רכישה של אתרוג מהודר חודש או חודשיים לפני חג סוכות תהיה זולה בהרבה בהשוואה לרכישת אתרוג כשבוע לפני החג. מצד שני, יש משמעות גם להיצע האתרוגים ורצוי למצוא את נקודת האיזון שתבטיח אתרוג מהודר, זול וגם טרי.

טווח מחירים

אתרוג כשר לא אמור לעלות יותר מכמה עשרות שקלים, לעומת אתרוג יהלום מהודר שמחירו נע בין 100 ש"ח ועד 300 דולר ומעלה. טווח המחירים הזה רלוונטי בכל רחבי העולם וגם בישראל. נרתיק מיוחד עבור האתרוג ניתן לרכוש בעשרה שקלים.

ההמלצה היא לברר על המחיר של אתרוג לבד ובמסגרת סט. כך ניתן להוזיל את כלל העלויות עבור הכנות החג ועדיין להבטיח מענה על דרישות ההלכה. מעבר לכך, יש להצטייד בשרוול עשוי רשת ספוג. צד אחד של הרשת צר וצד אחד רחב וניתן להשתמש בה כדי לשמור על האתרוג לכל אורך החג.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן