כמה עולה להתקין ממ"ד בתוך הבית?

מרחב מוגן

המרחב המוגן שלנו הוא חלק הכרחי מהבית שלנו, בוודאי במדינה כמו ישראל

ישראל היא מדינה שיודעת חוסר שקט לעתים קרובות מדי, כאשר חלק גדול מאיתנו חש כאילו חוסר השקט הוא נפוץ הרבה יותר מהשקט. מעבר לממוצע המצער של מבצע צבאי וסכנת טילים אחת לשנתיים, ומעבר לזיכרונות הקולקטיביים שלנו ממלחמת המפרץ ומתקפת הסקאדים שנחתה עלינו בתקופה זו, חשוב לזכור שגם מבחינה גאוגרפית ישראל ממוקמת באזור מועד לפורענות. השבר הסורי אפריקאי, שגבולה המזרחי של המדינה הוא חלק מהותי ממנו, הופך את סכנת רעידות האדמה לסכנה מהותית ואמתית בנוסף לסכנת האיום הביטחוני שמרחפת תמיד מעל הראש של כולנו. בהתחשב בכל זה, ברור מדוע בנייה בישראל ממוקדת במידה רבה במרחבים מוגנים, ואין בתים חדשים שנבנים בלי שמתוכננים בהם מרחבים מוגנים בכל דירה ודירה. עם זאת, המצב לא תמיד היה כך, ובעבר נבנו הבניינים הפרטיים והמשותפים מבלי שתוכננו בהם מרחבים מוגנים כלל או רק מקלט שמשמש כמחסן במקרה הטוב. בבתים כאלה יש צורך להקין ממ"ד בכל דירה, ונבין בדיוק כמה עולה ובמה כרוך תהליך שכזה.

כמה עולה להוסיף ממ"ד לבית שלנו, ובמה כרוך תהליך שכזה? 

מרחב מוגן

  • איך מוסיפים? הוספה של ממ"ד לבית שלנו היא לא תהליך פשוט כלל. בתור התחלה, חשוב להבין שבבניינים משותפים אנחנו בכלל לא יכולים להוסיף מרחבים מוגנים לכל דירה עד שכמות של 61% מדיירי הבניין לפחות מביעים את הסכמתם הברורה לתהליך זה. חשוב להדגיש, בשלב זה, שהמדינה מעודדת מאוד את האזרחים להוסיף מרחבים מוגנים בדירות שלהם, וכך ישנן הטבות כלכליות ובירוקרטיות למי שמעוניין לשפץ את הבניין שלו עבור הוספת מרחב מוגן (חלק מזה הוא מה שאנחנו מכירים בתור תמ"א 38). לאחר מכן מתחיל התהליך של שיפוץ הבית ועבודה לפי הסטנדרטים הקובעים את עובי קירות הבטון הנחוצים, עד הגעה למצב שבו בכל דירה נוסף מרחב מוגן איכותי וחדש שמשמש אותה גם כחדר נוסף.
  • כמה זה עולה? עלות הוספת ממ"ד, באופן ממוצע, היא אמנם עלות לא מבוטלת כלל וכלל, אך ביחס לעלויות שיפוץ הבניין והוספה הלכה למעשה של חדר נוסף בדירה שלנו, לא מדובר בהוצאה גדולה כל כך. עבור בתים פרטיים, המחיר הממוצע של תהליך זה הוא 150,000 ₪. בבתי דירות משותפים המצב טוב יותר, כאשר לאחר הסכמת רוב הדיירים ניתן למצוא שירותים שיוסיפו מרחב מוגן בכל דירה בעלות שתסתכם ב-100 עד 120 אלף ₪ לכל דייר.

הוספה של ממ"ד היא לא פשוטה ולא זולה – אך אי אפשר לאמוד חיים בכסף

אז נכון, יתכן שיותר פשוט להישאר בלי ממ"ד בבית שלנו, ולטמון את הראש בחול מול הסכנות האפשריות הכרוכות בכך. אבל המעשה האחראי יותר, זה שמבין את קדושת החיים ומגן עליהם, הוא השקעה של המשאבים הנחוצים להוספה של מרחב מוגן איכותי בבית שלנו.

 

 

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן