כמה עולה מכשיר סיפאפ?

קשיים בנשימה

מכשיר סיפאפ הוא מכשיר המיועד לסיוע בנשימה, לחולים אשר סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. המכשיר בנוי ממדחס המזרים אוויר מחלל החדר אל דרכי הנשימה של המטופל, ובכך מונע את חסימת דרכי הנשימה המתרחשת בשעת השינה, מונע מקרים של דום נשימה ומשפר משמעותית את איכות חייהם של הסובלים מהתסמונת.

שינה

מהי תסמונת דום נשימה בשינה?

תסמונת דום נשימה בשינה היא תסמונת המתאפיינת בחסימות חוזרות ונשנות של דרכי הנשימה, וזאת עקב צניחה של בסיס הלשון והחך הרך במהלך השינה. חסימות אלו גורמות לירידה ברמת החמצן בדם ומובילות ליקיצות קצרות במהלך השינה לצורך הסדרת נשימה, העשויות להתרחש מספר פעמים במהלך הלילה. היקיצות המרובות פוגמות באיכות השינה וגורמות לתופעות כמו עייפות או נימנום בשעות היום, קושי בריכוז ואף דיכאון.

הסובלים מתסמונת זו נמצאים בסיכון גבוה יותר לתאונות דרכים או תאונות עבודה. כיום ידוע כי תסמונת זו פוגעת בכ- 6% מהאוכלוסיה, רבים מהם גברים. הפתרון הנפוץ והמומלץ ביותר לטיפול בתסמונת הוא שימוש במכשיר סיפאפ לצורך שיפור השינה ומניעת דום נשימה, לצד שינוי בהרגלי האכילה והפסקת עישון.

כיצד פועל מכשיר סיפאפ?

מכשיר סיפאפ (CPAP) הוא מכשיר חשמלי הדוחס אוויר מחלל החדר ומזרים אותו בלחץ חיובי אל דרכי הנשימה של החולה באמצעות צינור ומסיכה מיוחדת המולבשת על פניו. הזרמת האוויר מונעת את צניחת הרקמות הרכות בגרון ושומרת על מעבר פתוח של אוויר לדרכי הנשימה. בזמן השימוש במכשיר סיפאפ אין נחירות, רמת החמצן בדם נשמרת, אין הפסקות נשימה והמטופל נהנה משינה רצופה ובריאה.

סוגי מכשירים

ישנם בשוק כיום דגמים שונים של מכשירי סיפאפ. ההבדלים ביניהם נעוצים בפונקציות השונות שמציע כל מכשיר, במימדיו (גודל ומשקל), ברעש במפיק המכשיר, חיי הסוללה ועוד.

מכשירי סיפאפ נחלקים לשני סוגים עיקריים:

מכשיר סיפאפ בלחץ קבוע – המזרים אוויר בלחץ קבוע במהלך השאיפה והנשיפה של המטופל.
מכשיר סיפאפ אוטומטי – המזרים אוויר בלחץ משתנה, בהתאם לאופי הנשימה והפסקות הנשימה של המטופל.

מכשירים אלו יודעים לזהות אם מדובר בדום נשימה חסימתי (הנגרם בשל צניחת האיברים), או בדום נשימה מרכזי (הנגרם מכך שמרכז הנשימה במוח לא שולח גירוי חשמלי לשרירי הנשימה), ומסוגל להתאים את לחץ האוויר לסוג הפסקת הנשימה.

מה כוללת ערכה של מכשיר סיפאפ?

הערכה כוללת מכשיר סיפאפ, מטען, צינורית ופילטר. לכך מתווספת מסיכת סיפאפ הנרכשת בנפרד. כמו כן ניתן לרכוש אביזרי עזר כמו: מכשיר לחות, כרית סיליקון לגשר האף, פילטרים ועוד.

עלויות מכשיר סיפאפ

מחירי סיפאפ משתנים בהתאם לסוג המכשיר (אוטומטי/לחץ קבוע), לפונקציות אותן הוא מספק (יכולת זיהוי סוג דום נשימה, שמירת נתונים וסטטיסטיקות וכד'), חיבורי חשמל, גודל ומשקל, רעש ועוד. עלויות מכשיר סיפאפ נעות בין 3000 ש"ח ל- 7000 ש"ח. מחיר מסיכת סיפאפ נע בין 550 ש"ח ל-1100 ש"ח. קופות החולים וביטוחי הבריאות מספקים החזרים על רכישת מכשיר סיפאפ בהתאם לתנאי הפוליסה שלהן.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן