כמה עולה יהלום

טבעת יהלום

יהלומים הם אחד המוצרים היקרים שהטבע מייצר, המחיר הגבוה שלהם נובע מהעבודה שהם מאד נדירים, וגם בגלל שהם נחשבים החומר הקשיח ביותר בטבע (רמת קשיות 10).

יהלומים בטבע נמצאים במצב גולמי, ואפשר למצוא אותם במכרות שונים ברחבי העולם.
היהלום נוצר באדמה במשך מליוני שנים תחת תנאים של טמפרטורה גבוהה מאד ולחץ אדיר.

כשאנחנו מדברים על מחיר היהלום, אנחנו מדברים על מחירו של יהלום מלוטש, כיוון שזהו היהלום שאנחנו רוכשים כשהוא משובץ בתכשיטים השונים: עגילי יהלום, טבעות אירוסין עם יהלום, צמידי יהלומים וכדו'.
לשאול "כמה עולה יהלום", זה כמו לשאול "כמה עולה חולצה". השאלה הזו היא כוללנית מדי, כי כמו שיש כמעט אינסוף סוגים של חולצות (בד, יצור, חברה וכד), יש אינסוף סוגים של יהלומים. למעשה, אין יהלום בטבע שזהה ליהלום אחר.

ובכל זאת – אם אנחנו רוצים לתמחר יהלום, אנחנו נעזרים בכמה פרמטרים.

מדובר על ארבעה פרמטרים עיקריים שנקראים  4c's:

  1. משקל היהלום CARAT– משקל היהלומים נמדד בקארטים. 1 קארט = חמישית הגרם. משקל היהלום משפיע באופן ישיר על גודלו. יהלום במשקל 1.00 קארט יהיה גדול לעין מאשר יהלום במשקל 0.50 קארט.
  2. צבע היהלום COLOR– הכוונה אינה ליהלומים צבעוניים (שמחירם נקבע באופן שונה לחלוטין), אלא לרמת השקיפות של היהלומים הלבנים (השקופים). לכל יהלום יש גוון של צבע בתוכו, אפילו אם לעין הוא נראה לנו לבן – שקוף לחלוטין. ככול היהלום יהיה בעל גוון יותר חזק של צבע (בדרך כלל גוון צהוב), המחיר שלו ירד. יהלומים ברמת הצבע הכי שקופה-לבנה, הם יהלומים יקרים יותר.
  3. נקיון היהלום CLARITY– כמה פגמים פנימיים יש בתוך היהלום. הכוונה לפגמים שנוצרים בתוך היהלום בזמן שהוא נוצר בתוך האדמה. הפגמים הם מיקרוסקופים לרוב. ככל שיהיו יותר פגמים פנימיים, וככל שהפגמים יהיו יותר גדולים ונראים לעין, מחיר היהלום יורד. יהלום נקי וחף לגמרי מפגמים, הוא יהלום נדיר יחסית.
  4. חיתוך היהלומים CUT– רמת הגימור של הליטוש שלה היהלום. כאשר מלטשים יהלום לצורותו הסופית, מייצרים פאות שונות על היהלום. הפאות השונות האלו, הם מה שגורם לכניסת האור ליהלום וליציאה שלו. עבודת ליטוש טובה היא עבודה שהפאות יוצרות סימטריה מושלמת אחת מול השניה, ובכך כניסת האור ליהלום והיציאה ממנו נותנת ליהלום את האש והברק המושלמים ביותר. יהלום בעבודת ליטוש אידיאלית, יהיה יקר יותר מיהלום בעבודת ליטוש לא טובה.

טבעת יהלום

מעבר לארבעת הפרמטרים הראשיים האלו, ישנו עוד פרמטר נוסף – התעודה הגמולוגית של היהלום.
התעודה הגמולוגית של היהלום היא למעשה תעודת הזהות של היהלום, בא מופיעים כל הפרמטרים המוזכרים מעלה. את התעודה מנפיקה מעבדה גמולוגית מקצועית ונטרלית, שעובדים בה גמולוגים מומחים שקובעים את הפרמטרים המוזכרים.
ישנם כמה מעבדות גמולוגיות בעולם, ומחיר היהלום מושפע גם מאיזו תעודה, של איזה מכון הוא קיבל.

טווח מחירים

כפי שציינו, מחיר היהלומים משתנה בצורה ניכרת בהתאם לסוג היהלום, למשל יהלום עגול 0.30 קארט יעלה בסביבות 150$ – 1000$. הכל עניין של 4c's.

 

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן