סטריפ לד

מהי תאורת לד

לד או LED הינו שם כולל לסוגים רבים ושונים של נורות אשר להן מאפיין משותף אחד – הן מבוססות על רכיב אלקטרוני המכונה Light Emitting Diode  (דיודה פולטת אור). רכיב זה מאופיין בכך שהוא מפיץ אור בתגובה למעבר זרם חשמלי דרכו. אמנם, נורות ליבון פועלות בצורה דומה באופן עקרוני אך קיימים מספר הבדלים משמעותיים. ראשית, בנורות ליבון נעשה שימוש בחוט להט – רכיב המתחמם לטמפרטורה גבוהה מאוד ובכך פולט אור בעוד בנורות לד, פליטת האור מבוססת על שימוש במוליכים למחצה להם יעילות גבוהה בהרבה. בנוסף, נורות להט פועלות על זרם חילופין ברוב המקרים בעוד נורות לד פועלות על זרם ישר בלבד. כיום, מרבית הנורות מוחלפות בנורות לד לאור יעילותן הגבוהה ואורך החיים המרשים שלהן.

מרכיבי מערכת תאורת לד

  • נורות לד: החלק הפעיל בכל מערכת תאורה הינו הנורות עצמן. במערכות לד, הנורות מורכבות מיחידת לד אחת או מספר עצום של יחידות המחוברות אחת לשנייה בטור או במקביל. ניתן להשיג נורות לד בכל צבע כמעט ובמספר רב של מידות, החל מנורות קטנות המיועדות למכשירים אלקטרוניים וכלה בלוחות עצומים המכילים עשרות אלפי נורות ומסוגלים להאיר אצטדיונים. כמגוון הגדלים כך מגוון הצורות – ניתן להשיג תאורת לד בכל תצורה כמעט ובהתאמה לשקעי נורות סטנדרטיים מסוגים שונים. יש להתאים את סוג התאורה בו נבחר לאזור בו נרצה להתקין אותה. תאורה ממוקדת מתאימה יותר למשטחי עבודה בעוד תאורת חדרים צריכה להיות מפוזרת יותר בכדי להאיר את החלל כולו.

 

  • דרייברים: נורות לד פועלות על זרם ישר במתחים של 12-24 וולט ברוב המקרים. בשקעי החשמל בבית, המתח הינו 220V והזרם הינו זרם חילופין. לכן, בכדי להפעיל תאורת לד יש צורך בשנאי הממיר את המתח וכן ברכיב המיישר את הזרם. דרייבר לתאורת לד עשוי מרכיבים אלו בדיוק. כדי לבחור את הדרייבר המתאים, יש לשים לב כי ערכי המתח (V), הזרם mA)) וההספק (W) מתאימים בדיוק לאלו של הנורה אותה רכשנו. נורות הברגה מגיעות עם דרייבר מובנה כך שאין צורך לרכוש אותו בנפרד. בנוסף, חשוב להתאים בין סוג הדרייבר לאופן בו נרצה לחבר בין הנורות – דרייבר זרם קבוע מתאים לחיבור בטור בעוד דרייבר מתח קבוע מתאים יותר לחיבור במקביל.

מחירי תאורת לד

טווח המחירים של רכיבים לתאורת לד גדול ונע בין 50 ₪ בממוצע עבור נורה ביתית פשוטה לבין מאות שקלים בעבור מערכות מורכבות וחזקות יותר לתאורת חוץ. מחירן של מערכות לד בהתאמה אישית תלוי מאוד בסוג המערכת ועל כן עשוי לנוע בין כמה מאות לבין אלפי שקלים. רכיבים כדוגמת עמעם (דימר) מרכזי לתאורה הביתית או מערכות תאורה חכמה עשויים להעלות את מחירה של המערכת. כדאי להיוועץ במומחה על מנת לתכנן את המערכת האידאלית עבורכם.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן