כמה עולה לחזק מבנה?

חיזוק מבנה

חיזוק מבנהחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה הוא חלק מתכנית מתאר הארצית הידועה בכינויה "תמ"א 38". עבודות החיזוק מתבצעות בהתאם לתו תקן 413 ודורשות מעורבות של אנשי מקצוע בתחום הבנייה. תמ"א 38 חלה בעיקר על מבנים בני 3 קומות לפחות, אולם ניתן לראות לא מעט פרויקטים של חיזוק גם במבנים אחרים.

בעזרת חיזוק מבנים ניתן להעלות את ערך הנכס, ולשפר את בטיחות הדיירים. העבודות מסתיימות תוך זמן קצר וכוללות מספר שלבים. בנוסף, בניינים שאינם עומדים בתקן 413 עלולים להינזק כתוצאה מתנאי מזג אוויר קיצוניים. מבנים אלו נדרשים לעבור חיזוק על מנת להבטיח את שלום הדיירים והציבור. עלות החיזוק משתלמת בטווח הקצר והארוך, אולם מומלץ לברר מראש מה כוללת הצעת המחיר, מי מבצע אותה ומה הניסיון של הקבלן בפרויקטים מן הסוג הזה.

המרכיבים המשפיעים על המחיר

יש מספר מרכיבים בולטים המשפיעים על המחיר של חיזוק מבנים:

אופי העבודה

לא כל עבודות החיזוק מתבצעות בצורה דומה. לצד חיזוק בסיסי של יסודות פגומים או תיקון סדקים בקירות, קיימים גם מבנים בהם יש צורך בשיפוץ כללי של המעטפת, שיקום ברזל ובטון, תיקון ועיבוי עמודים ועוד. הדבר החשוב הוא לא להתפשר על אופי העבודה בשל שיקולי עלות ומחירים. מומלץ לקבוע את אופי העבודה לאחר התייעצות עם אדריכל, מהנדס בניין וגורם מוסמך אחר, אשר יכול לספק חוות דעת אמינה.

מיקום גיאוגרפי

מחקרים מראים כי העלות של חיזוק מבנים בערים במרכזיות גבוה מעלות של עבודה דומה בפריפריה. מחירי הנדל"ן בתל אביב, בגוש דן ובערים אחרות בארץ תורמים במידה מסוימת גם לעליה במחירי העבודות. זהו מרכיב אובייקטיבי המשפיע על המחיר בשל שיקולי ביקוש והיצע, וניתן להשתמש בו לצורך מיקוח.

תנאים מיוחדים

תמ"א 38 מעודדת חיזוק מבנים שהוצא היתר בנייה בעבורם לפני שנת 1980. העידוד בא לידי ביטוי באמצעים רבים, כגון מתן תוספות זכויות בנייה עבור הקבלן, הנחות מיסוי וקיצור הליכים סטוטוריים. הרווחים ממכירת הדירות החדשות אמורים לממן בצורה חלקית לפחות את חיזוק המבנה. תנאים אלו משפיעים כמובן בצורה ניכרת על עלות החיזוק ועל היקף הפרויקט.

טווח מחירים

דיירי בניין העומד בכללי תמ"א 38 לרוב לא צריכים לשלם על מנת לבצע חיזוק מבנים. הדרישה לתשלום היא בעיקר בבניינים פרטיים או ציבוריים, בהם החיזוק הוא חלק משיפוץ כללי. טווח המחירים נע בין עשרות אלפי שקלים עבור עבודות בסיסיות בלבד, למאות אלפי שקלים בחיזוק כללי ומאסיבי.

לסיכום, חיזוק מבנים הוא חלק בלתי נפרד מענף הבנייה בישראל. בשנים האחרונות גוברת המודעות לנושא של רעידות אדמה, ולכן בעלי מבנים ודיירים בבניינים ישנים בוחרים לבצע פעולות חיזוק. עבודות אלו נערכות תחת מסגרת נוקשה של כללים, ומחירן הוגן ביחס ליתרונות הבטיחותיים.


מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן