כמה עולים שירותי תיווך דירה?

תיווךתיווך דירה נועד על מנת להפגיש בין מוכרים לבין רוכשים פוטנציאליים, והוא מקבל משנה תוקף בשוק הנדל"ן הישראלי. בשנים האחרונות מחירי הבתים והדירות נמצאים במגמת עלייה, הביקוש גדל וההיצע נשאר זהה. המשמעות היא שוק סוער המחייב התערבות של איש מקצוע מסוגו של מתווך. יחד עם זאת, לא תמיד משתלם לשלם על תיווך, ולכן כדאי להכיר את הגורמים המרכזיים המשפיעים על המחיר.

מה משפיע על המחיר שתשלמו למתווך?

אלו הגורמים המרכזיים אותם ניתן למנות בתור פקטור משמעותי בקביעת מחירי תיווך:

השכרה או מכירה

יש הבדלים משמעותיים בין המחיר אותו תדרשו לשלם למתווך על השכרת דירה, לבין מחיר על רכישה של דירה. בתחום השכירות נהוג לגבות עמלה של חודש אחד, בעוד עבור מכירת דירה ניתן לגבות 2% מכל צד. מתווך הפועל למען מכירה של דירה מקבל למעשה 2% מהצד של המוכר ועוד 2% מהצד של הקונה. זהו הפרמטר המרכזי, והחשוב ביותר בקביעת עמלה של מתווך, וכדאי לברר לגביו מראש.

מיקום גיאוגרפי

לא רבים יודעים זאת, אך שכרו של מתווך משתנה בין איזורים בארץ. בערים בהן אין ביקוש לדירות המתווך יכול לוותר על עמלה לטובת מחפש הדירה, ולגבות את העמלה רק מהאדם שמוכר אותה. לעומת זאת, בתל אביב או בירושלים נהוג לגבות עמלות גבוהות, וזאת עקב היצע נמוך מאוד של דירות.

יכולת מיקוח

כמו בהרבה תחומים אחרים, גם עם מתווך ניתן להתמקח על מנת להוריד מחירים. מומלץ לעשות זאת בחוכמה ובסבלנות, תוך היכרות ביתרונות של מתווך דירות למכירה בראש העין לעומת חיפוש אחר דירות באופן עצמאי. ברוב המקרים המיקוח מביא לירידה של חצי אחוז עד אחוז במחיר העמלה. המדיניות של המתווך מאפשרת לו לבוא לקראת הלקוח, ולהרחיב את טווח העמלה. על פי חוק המתווכים, מומלץ לכל מתווך לגבות עמלה של עד 2% בעסקאות נדל"ן אולם זהו אינו סעיף מחייב.

החלטות רגולטוריות

אחת למספר שנים מפעילה הממשלה תכניות דיור חדשות אשר מטרתן להגדיל את היצע הדירות. בתקופות ניתן ליהנות מעמלות תיווך נמוכות יחסית, אולם חשוב להמשיך ולעקוב אחר השינויים.

טווח מחירי התיווך כפונקציה של היקף העסקאות

אין דרך אחת לקבוע מהו טווח המחירים אותו גובה מתווך, וזאת בשל ההבדלים בין היקפי העסקאות. באופן כללי, ככל שהיקף העסקה גדול יותר כך תעלה העמלה אותה ידרוש המתווך. יש מקרים בהם מאוד משתלם לשלם את העמלה, ולהשיג עסקת נדל"ן חלומית, לעומת מקרים אחרים בהם כדאי לבצע בדיקות עצמאיות.

לסיכום, הסקירה המופיעה לעיל אינה מחייבת מבחינת מחירים, ומומלץ לקבל הצעות ספציפיות ממתווכים פר איזור מגורים. שוק הנדל"ן בארץ צפוי להמשיך ולהיות סוער בשנים הקרובות, הן עבור לקוחות במגזר הפרטי והן עבור אנשי עסקים ומשקיעים.

דילוג לתוכן