כמה עולה עורך דין צבאי?

עורך דין צבאי הוא למעשה עורך דין אשר מתמחה בייצוג אנשי קבע או חיילים ומבין ברזי חוק השיפוט הצבאי אשר מסדיר את כל נושא השיפוט בבתי הדין הצבאיים או הפליליים. עורך הדין הצבאי הוא האדם אליו יש לפנות במקרה ונקלעתם כמשרתים בצה"ל לחקירת מצ"ח, מעצר צבאי, פרישה רפואית מצה"ל ועוד.

מי אמון על ייצוג, ייעוץ או ליווי של חיילים ואנשי קבע בשירות צבאי פעיל?

למעשה, בצבא ישנו גוף שלם אשר אמון על נושא התביעה וההגנה על המשרתים בו ובו משרתים אנשי קבע שסיימו לימודי משפטים באזרחות במגוון המוסדות המוצעים ללימודי משפטים בארץ, לרוב במסגרת תכנית העתודה הצבאית. במסגרת תכנית העתודה, מועמדים לשירות ביטחון מאותרים על ידי מסלול העתודה על פי המגמות השונות בתיכונים ועל פי ציוני והישגי הבגרויות.

אותם עתודאים יילמדו את אחד מהמקצועות המוצעים על ידי צה"ל כאשר לימודיהם ימומנו על ידי הצבא והעתודאים "מחזירים את חובם" בשנות קבע אליהן מתחייבים בראשית דרכם. את השירות שלהם לרוב יבלו ביחידות הקשורות למקצוע אותו למדו במסגרת העתודה, כמו למשל, הפרקליטות הצבאית. מרבית מעורכי הדין שעוסקים בעניינים צבאיים באזרחות יהיו בוגרי הפרקליטות הצבאית, כך שיהיו מקצועיים ומומחים בדין הצבאי על בוריו. בשוק האזרחי ניתן גם למצוא משרדים אזרחיים לחלוטין שנותנים שירות למשרתי צבא, כאשר צברו ניסיון במרוצת השנים בייצוגם.

עלויות שירות עורך דין צבאי

עורך הדין מטעם הפרקליטות הצבאית, בדומה לשירותי הסנגוריה הציבורית, אינו כרוך בעלות ומדובר בשירות שניתן מטעם הצבא לנאשם ולתובע ללא כל עלות מכוח חשיבות ועליונות עיקרון הייצוג המשפטי מול בית המשפט. בשוק האזרחי לעומת זאת, קבלת שירות מעורך דין המתמחה בין הצבאי כרוך בתשלום. תשלום עבור שעת ייעוץ לרוב ינוע בין 500-600 שקלים כאשר המחיר יעלה בין כל פגישת ייעוץ. הכנת תצהירים היא פעולה שעולה גם כן כ-500 שקלים, חוות דעת משפטית תתומחר בכ-900 שקלים, הגשת ערעור תעלה כמה אלפי שקלים וכל זאת תוך כדי התחייבות למתן אחוזים מסכום זכיית התביעה לעורך הדין במידה ומדובר בתביעת פיצויים וכמובן, דמי טרחה (ינוע לרוב בין 5-15%). העלויות משתנות בין משרד למשרד, לכן מומלץ לערוך בדיקה מקיפה וסקר שוק טרם הבחירה במשרד המייצג.

כיצד יש לבחור במשרד אזרחי העוסק בדין הצבאי?

בחירה בעורך דין מייצג או מייעץ היא אינה בחירה של מה בכך ויש לה חשיבות רבה שלעיתים אף תכריע את סיכויי ההצלחה שלכם בבית המשפט או ב: שינוי תקפיד, חקירת מצח, נפקדות, פטור משירות וכו… לכן, חשוב מאד לקבל המלצות ממכרים על משרדים מומלצים. שנית, ישנה חשיבות רבה לכימיה ביניכם לבין עורך הדין והמשרד. לאור העובדה שעורך הדין הוא גוף מלווה, מייעץ, מולו יש צורך להיחשף ולהיות כנים חשובה מאד הכימיה ביניכם לשם תהליך איכותי.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן