כמה עולה ייעוץ אדריכלי?

כמה עולה ייעוץ אדריכלי?


איש מקצוע העוסק בתחום של תכנון מבנים מתמחה לעיתים גם בתכנון עירוני, אדריכלות נוף ועיצוב פנים ושירותיו מתומחרים בהתאם. במאמר הבא נציג את המחירון עבור השירותים הנפוצים ונבין מה משפיע עליו

אדריכל הוא בעל מעמד מקצועי גבוה והכשרתו בישראל אורכת 5 שנים. זהו איש מקצוע שעיקר עיסוקו תכנון מבנים, אולם לעיתים הוא עוסק גם בתחומים נוספים כגון תכנון עירוני, אדריכלות ועיצוב פנים.

התייעצות עם איש מקצוע מן הסוג הזה היא חלק בלתי נפרד מתהליכי בנייה פרטיים או ציבוריים. מטרת שירותי הייעוץ היא לערוך היכרות עם תורת הבנייה ולהשתמש בעקרונות מתחומי הנדסה, חשמל, סניטציה, אמנות ועיצוב. מעבר לכך, הייעוץ מביא לידי ביטוי היבטים ארגונומיים, חברתיים וגיאוגרפיים של המבנה לרבות תנועה, נוף וצמחיה. הידע וההכשרה של איש המקצוע מאפשרים לו לספק שירותי ייעוץ במגוון רחב של תחומים.

פרמטרים המשפיעים על המחיר

יש שלושה גורמים עיקריים הקובעים כמה עולים שירותי הייעוץ:

א. אופי הפרויקט – כל פרויקט שונה ממשנהו ברמת המורכבות. אופי הפרויקט משפיע באופן ישיר על עלות שירותי הייעוץ, גם עבור לקוחות פרטיים ובעלי בתים או נכסים וגם עבור קבלנים. אפשר למצוא פערים של עשרות אחוזים במחירי ייעוץ בין פרויקט מגורים חד משפחתי לדוגמא לבין פרויקט באותו שטח, שבו יש לתכנן יחידת מגורים נוספת. גם בין ייעוץ בבניית בית חד קומתי לעומת בית דו קומתי קיימים פערי מחירים גדולים.

ב. מיקום הפרויקט – הוועדה הספציפית לתכנון ובנייה שבשטח שיפוטה נמצא הפרויקט עשויה להקשות על יישום התכניות. אנשי מקצוע לוקחים זאת בחשבון בבואם לגבש הצעת מחיר. ייעוץ על פרויקט בנייה בתל אביב למשל שונה מייעוץ על פרויקט בנייה בפריפריה.

ג. עיצוב פנים ושירותים נוספים – לא כל האדריכלים מספקים שירותי עיצוב פנים או שירותים נוספים. מי שרוצה לתאם עיצוב פנים מול אותו איש מקצוע יידרש לשאת בתוספת תשלום. חשוב לבדוק מראש מה כוללת הצעת המחיר ולוודא שהיא מקיפה את כל דרישותיו של הלקוח.

כמה עולה ייעוץ אדריכלי?
כמה עולה ייעוץ אדריכלי?

טווח מחירים

תכנון בנייני ציבור, משרדים ובתי עסק יעלה 3.6%-4.85% מעלות הפרויקט. מנגד, תכנון בנייני מגורים יעלה 2.7%-3.55% מעלות הפרויקט ותכנון וילות יעלה 4.5%-7.7& מהעלות הסופית. הכנת תכנית ללא ליווי פרויקט תעלה 4,000-8,000 ש"ח בעוד שעת עבודה בודדת של אדריכל עולה כיום 100-250 ש"ח.

שעה של פיקוח על פרויקט בנייה בהיקפים שונים תעלה 100-300 ש"ח, שעת ייעוץ בתכנון תעלה 200-400 ש"ח ושעת בוררות במקרה של מחלוקת בין לקוח לבין קבלן תעלה 250-550 ש"ח. מתן חוות דעת שנייה על ידי איש מקצוע תעלה 750-1,500 ש"ח. לצורך השוואה, מחיר שעת עבודה של שרטט הוא 180 ש"ח, עיצוב פנים לבית קיים עולה 200-250 ש"ח למ"ר ופרויקט שלם של תכנון בית מגורים חדש יעלה 250-400 ש"ח למ"ר.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן