כמה עולה לימודי הנדסה אזרחית?

פערי שכר לימוד בין אוניברסיטאות ומכללות מתארים רק חלק מהפרמטרים המשפיעים על המחיר של לימודי הנדסה אזרחית בישראל. אז מה עוד משפיע על העלות וכמה מרוויחים בתחום? הנה כל התשובות

הנדסה אזרחית היא תחום רחב שעוסק בתכנון, תכן וביצוע פרויקטים שונים. בפועל, הדגש הוא על תכנון וביצוע של פרויקטים לצרכי התעשייה, הציבור והפרט. לשם השוואה, מהנדס בניין עוסק רק בהנדסת בניין והנדסה צבאית עוסקת בפיתוח ובניית ביצורים ואמצעי לחימה. לכן, התחום של הנדסה אזרחית הוא בעל מאפיינים ייחודיים וצריך ללמוד אותו לעומק על מנת להשתלב בו.

כך הופכים להיות מהנדס אזרחי

לימודי הנדסה אזרחית בישראל הם תנאי לעיסוק מקצועי בתחום. כיום, כמעט כל תחומי ההנדסה נלמדים במוסדות אקדמיים. זה אומר שאת הלימודים האלה אפשר לעבור גם במכללות וגם באוניברסיטאות, בהתאם למסלול הנבחר על ידי המועמדים. מבחינת לוח זמנים, הלימודים נמשכים בדרך כלל 4 שנים וכמעט מיד אחריהם אפשר כבר להתחיל לנסות להשתלב בענף כעצמאיים או כשכירים.

מה משפיע על מחיר הלימודים?

העלות של הלימודים אינה קבועה ודורשת הכנת שיעורי בית. אם נכנסים אל עובי הקורה, מגלים שיש בעיקר 3 פרמטרים מרכזיים שיקבעו כמה יעלה ללמוד להיות מהנדס אזרחי בישראל:

א. מכללה לעומת אוניברסיטה – שכר הלימוד במכללה עשוי להיות כפול בהשוואה לשכר לימוד של אוניברסיטה. מנגד, תנאי הקבלה לאוניברסיטה בדרך כלל יהיו מחמירים יותר. מבחינה בירוקרטית, הסיבה לפערי שכר הלימוד בין האוניברסיטה והמכללה היא סבסוד של המדינה. בעוד אוניברסיטה היא גוף מחקר שמסובסד בחלקו על ידי המדינה, המכללה היא לרוב גוף פרטי שלא מקבל עזרה וסיוע כאלה.

ב. מסלול הלימודים – מהנדס אזרחי לא חייב ללמוד רק במסלול שכולל בתוכו הנדסה אזרחית בלבד. למעשה, לרוב מקובל לשלב את לימודי ההנדסה האזרחית עם עוד תחומים. על קצה המזלג, אפשר להזכיר שילובים ובהם הנדסת מבנים, תשתיות, ניהול הבנייה, תחבורה, סביבה ומשאבי מים ועוד. ככל שהמסלול ארוך ומורכב מיותר תחומים, כך המחיר שלו יעלה.

ג. שעות הלימודים במסלול – מספר שעות הלימודים בכל מסלול הוא פקטור עקיף שמשפיע על ההוצאה הכללית. למרות ששכר הלימוד האוניברסיטאי למשל לא מושפע מהשאלה כמה שעות לומדים או כמה נקודות זכות צוברים, יש לזה השפעה על היכולת של הסטודנט להמשיך לעבוד. אז אם הסטודנט לא עובד בגלל הלימודים, המשמעות היא עלות כללית מצטברת גבוהה יותר בהשוואה למסלול שבו אפשר גם ללמוד וגם לעבוד.

כמה מרוויח מהנדס אזרחי?

שאלת מיליון הדולר היא האם משתלם להשקיע בלימודים כדי להיות לאחר מכן מהנדס בעל תעודה מקצועית. אז גם כאן התשובה לא חד משמעית, כי מהנדס שכיר בתחילת דרכו משתכר לפי הממוצע במשק, בעוד מהנדס עצמאי שיש לו מוניטין, ניסיון ולקוחות מבוססים יכול להציע את השירותים שלו כדי להרוויח מאות אלפי שקלים בחודש. 

מה משפיע על השכר?

הפרמטרים המשפיעים על השכר הם סוג העיסוק, מספר שנות הניסיון וסוג הלקוחות. אצל מהנדסים מוכרים שהלקוחות העיקריים שלהם הם מוסדות המדינה או גופים גדולים, השכר יהיה גבוה משמעותית לעומת מהנדסים בתחילת דרכם – שמספקים את השירותים שלהם לאנשים פרטיים בלבד. 

כך בוחרים מסלול לימודים

אבל האמת היא שהעלות של מסלול הלימודים היא ממש לא הדבר היחיד שצריך לבדוק לפני שמחליטים להיות מהנדס אזרחי. אם רוצים ליהנות מכל היתרונות של התחום, כדאי לבדוק גם מי צוות המרצים ואיזה המלצות יש על מוסד הלימודים הנבחר.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן